Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Modernizacje i nowa łącznica na Podkarpaciu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
28-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Modernizacje i nowa łącznica na Podkarpaciu
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
Podkarpacie, podobnie jak inne województwa, zyskuje lepszą kolej i nowe możliwości podróżowania - przekonują PKP PLK. Realizowane przez spółkę inwestycje mają zwiększyć komfort, dostępność i bezpieczeństwo podróży. Do finansowania prac są wykorzystywane środki unijne oraz budżetowe.

Stacja Rzeszów Główny została zmodernizowana przed kilkoma laty z dofinansowaniem z Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" za ponad 200 mln zł. W tym roku dodatkowo za ponad 8 mln zł stacja zyskała nowoczesne urządzenia dynamicznej informacji pasażerskiej. Elektroniczne wyświetlacze na peronach i w przejściu podziemnym umożliwiają odczytanie informacji dotyczących odjazdów i przyjazdów. Nowe nagłośnienie zapewnia również lepszą jakość nadawanych komunikatów dźwiękowych. Na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa na rzeszowskiej stacji zamontowano także system monitoringu.

Przedsięwzięcia PKP PLK na Podkarpaciu obejmują również budowę zupełnie nowych obiektów dla podróżnych, zwiększających dostępność komunikacyjną. W ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA) zarządca infrastruktury wybudował 14 stacji i przystanków na trasach w stronę Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej i Strzyżowa oraz na nowej linii do lotniska w Jasionce. We wrześniu br. oddano do eksploatacji ostatni z nich: nowy przystanek w Lutoryżu na linii Rzeszów – Jasło. W przyszłym roku nowe miejsca zatrzymywania się pociągów na trasach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej zostaną wyposażone m. in. w nowe nagłośnienie i urządzenia do emisji dźwiękowych komunikatów.

Dodatkowe punkty dostępu do kolei powstają również w ramach rządowego programu przystankowego. Program na Podkarpaciu obejmuje 10 inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach: Przemyśl, Hurko, Medyka, Żurawica, Ropczyce, Strzyżów, Mielec (dwa przystanki), Chorzelów i Zaklików.

Podróżni korzystają już z nowych lub zmodernizowanych peronów w 9 lokalizacjach. W przyszłym roku powstanie kolejny nowy przystanek w Mielcu na linii nr 25 (Mielec Wolności). W grudniu br. ruszyły prace przy jego budowie. Nowe obiekty służą zwiększeniu dostępności komunikacyjnej, a przez to także lepszemu wykorzystaniu kolei oraz poprawie warunków życia w regionie.

Kolej zmienia się dynamicznie dla podróżnych. Rozwojowi na Podkarpaciu sprzyjają również projekty inwestycyjne PKP PLK SA, obejmujące m. in. obiekty inżynieryjne, jak np. most w Przemyślu. To obiekt nad rzeką San, na linii 91 Kraków – Medyka, trasie ważnej pod względem ruchu krajowego, regionalnego i międzynarodowego. Za blisko 67 mln zł netto z dofinansowaniem unijnym z POIiŚ wybudowano nową przeprawę, która gwarantuje sprawne i bezpieczne przejazdy. W bieżącym roku oddano kolejną nitkę obiektu i zakończono prace drogowe w jego obrębie.

Spółka zapewnia, że rozwój infrastruktury w województwie będzie kontynuowany. Jego elementem będzie rewitalizacja linii 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie. Planowane przedsięwzięcie ułatwi podróże pociągiem ze stolicy Podkarpacia w Bieszczady. W trakcie jest postępowanie przetargowe, które przybliża nas do realizacji inwestycji między Jasłem a Zagórzem. Korzystniejsze możliwości podróży z Rzeszowa w stronę Krosna i Nowego Zagórza zapewni wspomniana łącznica. W listopadzie br. podpisano umowę za ponad 240 mln zł netto na jej budowę. Wybudowany zostanie nowy odcinek torów między liniami kolejowymi 106 Rzeszów – Jasło i 108 Stróże – Krościenko. Pozwoli to wyeliminować dotychczasową konieczność postoju na stacji Jasło dla zmiany kierunku jazdy i zapewni możliwość szybszego i łatwiejszego podróżowania ze stolicy województwa podkarpackiego do Krosna i dalej w Bieszczady. Czas przejazdu między Rzeszowem a Krosnem skróci się o około 20-25 minut.

Zarządca chce stworzyć również nowe możliwości kolei regionalnej i dalekobieżnej na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego. W toku jest ogłoszony we wrześniu przetarg na realizację ważnego zadania, obejmującego łącznie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78) na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Dzięki inwestycji wrócą pociągi pasażerskie na kolejne odcinki tras Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów. Podniesie się standard obsługi podróżnych oraz komfort i bezpieczeństwo. W planach jest również inwestycja na linii 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk (obecnie na etapie studium wykonalności, z wybranym preferowanym wariantem).

PKP PLK przygotowują się także do przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej oraz częściową realizację robót na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna. Celem jest m. in. dostosowanie ciągu do parametrów sieci TEN-T, szczególnie w zakresie ruchu towarowego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Infrastruktura

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Łukasz Malinowski 23 grudnia 2024

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Roman Czubiński 27 grudnia 2024

PKP PLK przygotowane na świąteczne i noworoczne podróże

Infrastruktura

PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem

Infrastruktura

PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem

Łukasz Malinowski 20 grudnia 2024

PKP PLK: Będziemy lepiej dbać o efektywność

Infrastruktura

PKP PLK: Będziemy lepiej dbać o efektywność

inf. pras PKP PLK 21 grudnia 2024

Zobacz również:

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Infrastruktura

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Łukasz Malinowski 23 grudnia 2024

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Roman Czubiński 27 grudnia 2024

PKP PLK przygotowane na świąteczne i noworoczne podróże

Infrastruktura

PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem

Infrastruktura

PKP PLK: Wykorzystanie KPO bardzo ambitnym zadaniem

Łukasz Malinowski 20 grudnia 2024

PKP PLK: Będziemy lepiej dbać o efektywność

Infrastruktura

PKP PLK: Będziemy lepiej dbać o efektywność

inf. pras PKP PLK 21 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5